١٦‏/٠٢‏/٢٠٠٧

تاج

التاج ده كانت بعتتهولي الوردة السودة من فتره
وانا بعتذر لها عن التأخير في الرد عليه لظروف خاصة
وأنا أهه بوفي بوعدي وأرد عليه
.........................
ايه اللى هيحصل لإيملك لما تموت؟
معتقدش انه هيحصل حاجة
الناس اللي بتكلمني علي الايميل يعرفوني شخصيا
ودول هيعرفوا اني مش هبقي فاضي ارد عليهم
فمش هيكلموني
واللي مش هيعرف هيفضل يبعت اوف لاين لحد ما يزهق
وبعدين هيحذفني من نفسه

..............................
اديت الباسورود لحد قبل كدة؟
معتقدش اني اديت الباسورد بتاع الايميل لحد قبل كده
بس تقريبا شغف
… وغاده يعرفوه
لان شغف تعرف باسورد البلوج بتاعي
وغاده كنت اديتها باسورد منتدي كنت بشارك فيه
ولأن كل باسورداتي واحدة
فأعتقد انهم ممكن يفتحوا الايميل بسهولة
ده لو كانوا لسه فاكرين الباسورد
.............................
اسمك؟
سلامـــــــــــــه
أعتقد انه معروف
............................
اسم الدلع المشهور بيه وسط صحابك؟
مفيش
بس اسلام صاحبي مصمم انه لما يكون رايق يقولي سلاكه
وعموما انا مبحبش الدلع
............................
عمرك؟
تقريبا 22 سنه ،10 شهور ،25 يوم
............................
برجك؟
اختلف الفقهاء
ناس بتقول حمل
وناس بتقول حوت
وده عيب انك تكون مولود يوم عيد الام
بس أنا اقرب للحمل من الحوت
وبعدين أنا متفرقش معايا الابراج
ولا بعترف بيها
............................
مجال دراستك؟
كلية العلوم
قسم الرياضة والاحصاء
..............................
شخصيتك نوعها ايه؟
مش عارف بالظبط
بس في ناس بيقولوا اني جدع
وناس بيقولوا اني بمثل الجدعنة
وناس بيقولوا اني حنين
وبرضه ناس بيقولوا اني بمثل الحنية
بس أنا متاكد اني بحب اللي حواليا
وده كفاية
...............................
المود بتاعى؟
تقدر تقول اني مش عصبي
بس لما بتعصب مبشوفش قدامي
..............................
وقت فراغك بتعمل فيه ايه؟
بعمل كباية شاي تقيل سكر زيادة
واجيب علبة سجاير
واقعد علي جذع شجرة جنب الترعة
واسرح
...............................
الاكلة المفضلة؟
الشاورمة
..............................
الصفات اللى اخدتها من باباك؟
التدخين
وتحمل المسؤلية
والدماغ الناشفة
..............................
الصفات اللى اخدتها من مامتك؟
الحنية
والصراحة
..............................
اكتر ست حاجات بتكرهها؟
احساس عدم الاهتمام من اللي حوالي*
الكدب*
الخيانة*
ان حد يقولي دول تلاته بس مش ستة*
................................
اكتر ست حاجات بحبها؟
الحب اللي بحق وحقيقي*
الصداقه اللي من غير مصالح*
وجود حد من اللي بحبهم حواليا*
سيجارة مع كباية شاي بعد اكلة معتبرة*
ايمن ومنير وأنا ، في الغرزة*
غيرة آية عليا وانا بكلم اي بنت*
.................................
الشغل بالنسبة لك؟
شيء لابد منه علشان أقدر أجيب فلوس
وحاجه بتثبت لي اني ليا لازمة في الحياة
.....................................
الانترنت بالنسبة لك؟
بحر غويط جدا
بيخليني أحس اني بعرف أعوم
***************************************
الجزء ده من التاج كانت بعتته كرانيش
واديني بوفي وعدي باني أرد عليه
......................................
خمس حاجات محدش يعرفها عني؟
<1>
زمان وأنا صغير كنت فاقد التركيز -ومازلت- فأفتكر ان ابويا كان بيديني الفلوس علشان أجيب طلبات للبيت , وطول ما أنا ماشي أقعد أردد في أسماء الحاجات اللي هجيبها علشان منساهاش
علبتين سجاير وباكو شاي واتنين سكر
علبتين سجاير وباكو شاي واتنين سكر
علبة سجاير وباكو سكر واتنين شاي
علبة سكر وخمسه شاي وباكو سجاير
لحد ما أوصل للبقال أكون مش عارف كام سجاير وكام سكر وكام شاي؟
............................................
<2>
اكتشفت اخيرا ان أجمل واحدة في الناس اللي حواليا هي أسماء
وانها لو كانت سمعت كل انتقاداتي اللي بوجهها ليها
كانت بقيت زيها زي أي واحدة تانية
خليكي زي ما انتي عايزة يا أسماء
وما يهمكيش ان أي حد يزعل منك
...........................................
<3>
اكتشفت برضه اخيرا اني بعمل حاجات كتيرة جدا لمجرد العادة ليس الا
وانا من جوايا مش عايز ده
بس برضه بفشل اني أبطل أعملها
............................................
<4>
اكتشفت اني حبيت حاجات كتيرة لمجرد ان حبيبتي بتحبها
وكرهت حاجات كتيرة لمجرد انها بتكرهها
ورغم اني متاكد ان ده غلط
الا اني برضه لسه بحب اللي هي بتحبه
.............................................
<5>
أنا بزعل من أيمن ومنير لما الاقيهم قاعدين لوحدهم من غيري
وزعلان من سهر علشان اكتشفت ان في حاجات كتيرة كان المفروض اني اعرفها عنها ومعرفتهاش
زعلان من نمير علشان حاسس انه اتغير من ناحيتي
زعلان من ناس كتيرة جدا من اللي حواليا
............................................
<6>
اني من غيركم زي اليتيم بالظبط
.......................................
امرر التاج ده لمين؟
ولأي حد يمر من هنا ولسه معملهوش

هناك ٨ تعليقات:

الوردة السوداء يقول...

جميل اوى ياسلامة اجابتك صريحة
وجميلة
ونعمة وقوية
وكلها حنية

عين ضيقة يقول...

مش عارفة أقول إيه .. بس

ربنا يخليك لينا يارب

يارب

بس أكيد انت الأحسن

المرة دى عليا (دمت أنت بود)

عنتر بن غلبان يقول...

سكت دهرا فنطق كفرا

يعني يوم ما تتكلم تقول انك زعلان من اللي حواليك وما افتكرتش حد بيسأل
عنك كل يوم عشر مرات وفي الاخر تمرر التاج وانت عارف اني ماليش فيه اساسا ولا يمكن اتكلم عن نفسي يبدو يا صاحبي ان في ناس تانية زعلانة منك
وبالرغم من كدة....لسه صاحبي اللي ماستغناش عنه


بوركت

كرانيش يقول...

انت الاجمل دائما
انت من تحملنا جميعا بداخلك
انت الطفل الذى يحمل من العمر اثنين وعشرين عاما
بوركت
ودمت بود
وكل حاجه

عين ضيقة يقول...

الحقنى ياسلامة
البلوج اتحول بيتا تانى

وربنا هعيط دلوقتى

كائن العزلة الكئيب يقول...

يا رب متكونش زعلان منى

david santos يقول...

جيد الاسبوع

عمرو غريب يقول...

شخصيتك جميلة اوي والمدونة رائعة واتمني كتابة الكثير من الموضوعات بس اعيب عليك في شي هو السجائر فيجب ان تمتنع عنها لانك انسان مثقف وتعليمك عالي