١٣‏/٠٩‏/٢٠٠٦

تاج

فعلا انا اعتذر وبشده عن تاخيري في الرد علي التاج اللي بعتهولي سيزيف ولكن ده لظروف خارجه عن ارادتي
!يلا نبدأ؟
هل انت راض عن مدونتك شكلا وموضوعا؟
حاليا راضي عنها شكلا مع اني ممكن جدا بكره اكون مغير شكلها خالص , اما موضوعا دي لسه شويه
هل تعلم اسرتك الصغيرة بأمر مدونتك؟
ابدا .. اسرتي الكبيره متعرفش اي شيء عن علاقتي بالنت , ومعتقدش انها لو عرفت كانت هتفرق معاهم كتير
هل تجد حرجا في ان تخبر صديقا عن مدونتك ؟
وحرج ليه؟
هل تعتبرها امرا خاص؟
مش عارف يعني ايه امر خاص , بس لو يعني شيء يخصني انا لوحدي فلأ لانها تخص برضه كل اللي هيشوفها او يدخلها
هل تسبب المدونات بتغير ايجابي لافكارك؟اعطني مثال ف حالة نعم
اكيد طبعا هي بتغير في التفكير , مثلا البوست بتاع شغف مش عن العشق والهوي اللي فعلا خلاني اتحمس لاني اشوف الفيلم .. ده المثال اللي جه في بالي
هل تكتفي بفتح صفحات من يعقبوك بردود ف مدونتك ام تسع لاكتشاف المزيد؟
والله مش شرط اني افتح مدوناتهم اصلا , فتح مدونات الناس التانيين لازم يكون له طقوس معينه مرتبطه بالحاله المزاجيه اللي الواحد فيها , يعني مش شرط اني الاقي شخص ما معلق عندي اني اروح في ساعتها واشوف مدونته, بس اكيد انها اول مدونه هشوفها
ماذا يعني لك عدد الزوار ...هل تهتم بوضعه؟
فعلا يهمني اني اشوف كام ضحيه دخلت عندي النهارده , نظام عد اليوميه والايراد
هل حاولت تخيل شكل اصدقائك المدونين؟
حاولت بس مش كتير وغالبا بفشل
هل ترى فائدة حقيقية للتدوين:؟
اكيد ليه فايده , زي كتابه الشعر كده بالظبط
هل تشعر ان مجتمع المدونين مجتمع منفصل عن العالم المحيط بك ام
متفاعل مع احداثه؟
اكيد متصل , لان المدونين ناس من ضمن المجتمع , فاكيد انهم بيكتبوا عن اللي جواهم اللي هو اكيد مرتبط بالمجتمع
هل يزعجك وجود نقد ف مدونتك ام تعتبره ظاهرة صحية؟
نفسي اشوف النقد ده , اللي تقريبا ملقيتوش في اي مدونه لحد دلوقتي
تخاف من بعض المدونات السياسية وتتحاشها؟ هل صدمك
اعتقال بعض المدونين؟
معتقدش انه في حد لسه بيخاف من السياسه
اكيد اي اديب بيتكلم من قلبه لازم ميعجبش ناس كتيره , ومعتقدش ان اي اديب يكره انه
يخش المعتقل , انا فعلا قابلت بعض المدونين اللي نفسهم يدخلوا المعتقل
هل فكرت بمصير مدونتك حال وفاتك؟
الله يبشرك بالخير
آخر سؤال : تحب تسمع أغنية إيه- بلاش صيغة آمال فهمى دى -
ما الاغنية التى تحب وضع اللينك الخاص بها فى مدونتك؟
عايز احط اللينك بتاع اغنيه عبد المنعم مدبولي اللي بيتكلم فيها عن ايام زمان
وأخيراً أمرر التاج لكل من

هناك ٧ تعليقات:

شغف يقول...

متشكرين ع التاج
تاااااج الجزييرة

أُكتب بالرصاص يقول...

عجبتني ردودك


احييك

غادة الكاميليا يقول...

الله يبشرك بالخير
حلوة مووووووووووووت

توهة يقول...

ايه النظام يعنى
هو انا شفافه للدرجه دى يعنى
ايه هوا معدى فى البلوج

كروان بس هى اللى إتوجت
طيب أنا حدور على حد يتوجنى بقى



فانتازيااااااااااااااااا
فانتازيااااااااااااااااااا

سلامـــــــــــــه يقول...

فانتازياااااا

هو انا اقدر ازعلك يا باشا
انا غلطان وبعترف بغلطي وبصلحه اهه
اقر انا سلامه بانني اتوج فانتازيا العزيزه
بس علي الله تعملي زي كروان و متلبسيش التاج ده
..........
دمتي بود

أجدع واحد في الشارع يقول...

بجد تاج حلو موت
وانا بصراحه
دخلت البلوج عشان
شفت صورة اسماعيل يس
قولت اشوف الرجل ده ايه نظامه

سلامـــــــــــــه يقول...

اجدع واحد في الشوارع كلها
اهلا بيك عندنا
وياريت نكون عجبناك وجبنا زبون دايم لينا
ولو كنت اعرف ان صوره سمعه ممكن تجيبك لحد هنا كنت حطيتها من زمان
علي العموم مادام التاج عجبك ممكن تعتبر نفسك متوج بيه وترد عليه
ولا ايه ؟؟
................
دمت بود