١٩‏/١٠‏/٢٠٠٦

لو نهر النيل صلصة..كانت الطماطم رخصت

طول عمرنا نسمع عن الكوسه اللي في البلد
وطول عمرنا عايشين وشايفينها
بس اي شيء لما بيزيد عن حده بيجيب مغص للبني ادم
خصوصا لو البني ادم ده واحد حساس جدا زيي-حساس يعني عندي حساسيه- وخصوصا لو الكوسه دي دخلت في النطاق الادبي - مش معني كده انها بقيت مؤدبه ولا بقي عندها ادب- 0
الموضوع باختصار شديد اننا في النادي الادبي قررنا نعمل مسابقه/لقاء ادبي
جميل
وقررنا ان كل كليه يمثلها اربع اشخاص كل واحد في مجال (فصحي , عاميه , قصه , قران كريم)0
حلو قوي
وعملنا اللقاء وكله تمام وميت فل واربعتاشر
فين الكوسه بقي؟
اقولكم فين الكوسه
كليه زي الاداب فيها اكتر من عشره شعراء
ومن قبل ما اللقاء يعلن عنه كان المسؤلين مختارين الشخص اللي هيمثل كليه الاداب في اللقاء ده
يعني ريحوا دماغهم وريحوا الناس وبدلا من اجراء مسابقه للاختيار واو تقييم الاعمال هما حددوا الشخص اللي هيمثلهم وده حقهم
المشكله ان اللي هيحكم اللقاءكان دكتور نقد من كليه الاداب اللي عملت المشكله اللي فاتت
برضه مفيش مشكله
المشكله بقي فين؟
اقولكم
لما الدكتور ده - ومن غير ما يقرا الاعمال يختار المراكز الاولي من الكليه بتاعته نقدر نعديهاله
ولما الدكتور ده يختار عمل فاز قبل كده بالمركز الاول مرتين مع انه في اعمال تانيه اقيم منه.. برضه ممكن نعديهاله
ولما الدكتور ده برضه يختار واحد من الكليه بتاعته علشان ياخد المركز الاول عاميه - مع ان الشخص ده مش مشترك في المسابقه اساسا - برضه ممكن نعديهاله
لكن ان الدكتور ده يختار اتنين من كليته في المركز الاول والتاني في شعر الفصحي مع ان المفروض ان واحد بس هو اللي بيمثل الكليه بتاعته مش اتنين
ومع ان العمل التاني في الفصحي كان قصيده لفاروق جويده مش عمل خاص بالطالبه اللي قالته
تفتكروا ممكن نعديها؟؟؟!!!!0
.............................
تفتكروا ان الواحد لما يشوف الكوسه وصلت لحد الشعر ممكن انه يمسك ورقه وقلم ويكتب اي حاجه غير انه يسب ويلعن في اللي وصلنا للحال ده
.............................
انا مش عارف كتبت البوست ده ليه
بس عارف كويس جدا اني عايز اقول وبعلو صوتي
حسبي الله ونعم الوكيل

هناك ١٨ تعليقًا:

توهة يقول...

يابنى ده انا اتجننت وكتبت عاميه
بص من الاخر اذا كانت كوسه ولا عافيه
فدى مصر
(مصر بقت اّسيه على أهلها أوى ياباشا)

كروان

غادة الكاميليا يقول...

أومال أنا مدخلتش المساتبقه ليه علشان كنت متأكده إنى هاخد تانى والبنت بتاعة فاروق جويده هتاخد تالت يعنى هنكوش على المسابقه وبصراحه أنا مبحبش الكوسه ولا حتى بحب أكلها
ييييييييييييييه نسيت كنت جايه ليه
تنبيه
أنا إيميلي اتسرق وفي ناس زعلت منى لحاجات حصلت مليش ذنب فيها ياريت يا سلامه لو وصلك من الاميل حاجه أوحدكان فاتح تعمله إجنور من عندك لحد ما اتصرف
معلش يا جماعه هي دي الطريقه الوحيده اللي أقدر أوصلكم بيها اللي حصل

21arestoo يقول...

لنا الموظف في فرقة فنانين يحكم
وفوقه "مدحت" وفي المسرخ بيتحكم
يبقى عليه العوض في الفن يا جدعان
ويبقى حل الفسادوالخبص والتهييس
والكوسة والبامية والملوخية ماتعدش
- انكل نجيب -


المهم يا عمنا
هيه عافية

على فكرة
حلو اوي موضوع الحساسية ده
بس يظهر انها قلبت عندك بجرب

تشتري كلب؟

شغف يقول...

كوسة أونطة هاتو فلوسنا

يالذمة أصلا مش كون واحد زي المسكين اللي ما دخلش المسابقة اللي فوق ده يكسب مركز اول من غير ما يدخل المسابقة اصلا طماطم م اللي مش لاقينها اصلا اليومين دول؟

توهة يقول...

يسلم فومك يااستاذ خلييييييييفه


مش احسن برده انى محضرتش الفطار وروحت قاعة اوركيد افطر هناك اصل انا قلبى كان حاسس



فانتازياااااااااااا
فانتازياااااااااااااااااا

21arestoo يقول...

يظهر ان الكلام هيكتر


ايوة انا هذا الشخص اللي كسب مركز اول عامية من غير مايدخل المسابقة رغم ان كان فيه ناس احق بيها زي سمر وشريهان
واللي مش عاجبه يشرب م النيل " صلصة طبعا "
ماحما فلنا ياجدعان هيه عافيه


الهي ماتكسب يا سلامة ..... ولا تخسر
بحق الفضيخة دي


تشتري فرخة ؟

syzef يقول...

قالو في مسابقات قلنا هنحشي..كوسه يعني ياخال
للاسف ياجماعه انا كنت احد مروّجي الكوسه يعني الشاركين في المسابقه
بس في الاخر الخلطه طلعت بايظه
عمار ياجامعه وفيكي مدحت
بالهنا والشفا المحشي ياجماعه وخصوصا انا وامثالي
متشكر يا سلامه علي حساسيتك اللي كانت هتعدينا دي

غادة الكاميليا يقول...

ايه حكاية الفراخ والقطط دى انتو شكلكم هتدبحولنا كلب ع الغدا

karakib يقول...

علي صوتك اكتر
انتوك

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

معاك انها حاجة تجيب احباط
بس لازم تعرف ان الجايزة الحقيقية احساسك بالتميز
و تقييمك انت لذاتك
انا احب نفسي و احب اراها كما احب
و اللي مش شايف كده
هو حر

مدونتك جميلة
و اصحابك اجمل

كرانيش يقول...

شكرا يا كلبوزه يا عسل بس انتى بتقولى كده عشان مشوفتيش اللى حصل
يابنتى احنا لينا الجنه
وبعدين يا سلامه؟؟ انت حلفت عالبلوج مانت داخله تانى ولا ايه النظام؟؟؟

سلامـــــــــــــه يقول...

معلش يا جماعه
انا متاسف جدا جدا لتاخيري في الرد عليكم
وده لحاله احباط شديده جدا
ربنا ما يكتبها عليكم

سلامـــــــــــــه يقول...

كروان
مصر مش قاسيه يا باشا..اهلها هما اللي قاسين
...........
غاده الكامليا
ده بلوج مش لوحه اعلانات
...............
اريسطو
كويس النك اعترفت
.................
شغف هانم
نقول ايه .. محاسيب
................
فانتازيا
مش كنتي تاخديني معاكي
................
سيزيف
لاشكر علي كوسه

سلامـــــــــــــه يقول...

انتوك
شكرا لحضورك
................
كلبوزه
انتي اللي اجمل واجمل
.................
كرانيش
انا دخلت اهه يا باشا

admelmasry يقول...

بص يابني انت شكلك زقازيق او منصورة


هما الجماعتين دول ياعني مشهورين بالكوسه قوي


معلشي معلشي .. انا جربت كل لجان التحكيم واكوس لجنه تحكيم عمري ما شوفت زيها ولا في المنام كانت المنصورة


اوعي تقولي انك من المنصورة


حقولك انت اللي غلطان مش هما


مش تبقي تسال الاول انت هتحكم فين

سلامـــــــــــــه يقول...

ادم باشا
احب اقولك الاول اني زقازيق
مش منصوره ولا حاجه
وفعلا اكوس لجان تحكيم هي المنصوره
ولسه منسيتش - لو تفتكر انت -
لقاء الادباء الشبان الثاني في جمصه
........
دمت بود

admelmasry يقول...

اذن سلامة .. عرفتك

قشطة يا معلم

غير معرف يقول...

احنا يابني ماعدناش بنشوف الكوسة
هو كده لما تعتاد الاشياء
بس والنبي والنبي ما تزعل نفسك
وقول لارسطو انت عثل بال ث